A webshopodban szépek a termékek, működik a hirdetés, jönnek a látogatók – mégis sokan félig vásárolnak, aztán eltűnnek?
Nem vagy egyedül.
Világszinten a kosárelhagyási arány 60–80% között mozog.
A gond az, hogy a legtöbb ilyen eset nem a vásárló szándékán múlik – hanem azon, hogy a webshop valamilyen hibája elriasztja őket a befejezéstől.
Ebben a bejegyzésben megmutatom a 6 leggyakoribb hibát, ami kosárelhagyáshoz vezet – és azt is, hogyan javíthatod őket.
Túl bonyolult vagy hosszú vásárlási folyamat
Minél több akadály áll a vásárló és a fizetés között, annál nagyobb az esély, hogy útközben kilép.
A leggyakoribb visszatartó tényezők:
űrlapok, amik túl sok adatot kérnek,
több oldalas, lépésenkénti fizetési folyamat,
regisztrációs kényszer.
Megoldás:
kínálj „vendégként vásárlás” lehetőséget,
csökkentsd a kötelező mezők számát,
törekedj az egyoldalas, egyszerű checkout kialakítására.
Rejtett költségek a vásárlás végén
A vásárló végigmegy a folyamaton, majd a végén megjelenik egy váratlan szállítási vagy kezelési díj. Ez bizalomromboló.
Sokan ilyenkor azonnal kilépnek, mert úgy érzik, „belesétáltak egy csapdába”.
Megoldás:
jelezd a szállítási költséget már a termékoldalon,
tedd elérhetővé az árakat a GYIK vagy szállítási információk között is,
ha lehet, kalkulálj előre – vagy adj ingyenes szállítást adott összeg felett.
Nem egyértelmű szállítási és visszaküldési információk
A vásárlók biztonságérzete kiemelten fontos.
Ha nem tudják, hogy mikor, mennyiért és hogyan kapják meg a terméket – vagy mit tehetnek, ha mégsem jó – akkor inkább nem kockáztatnak.
Megoldás:
legyen jól látható szállítási és visszaküldési menüpont,
fogalmazz egyszerűen, átláthatóan,
használj GYIK szekciót, ha sok az ismétlődő kérdés.
Nincs elég bizalom – „valami nem tűnik megbízhatónak”
A vásárlók az első benyomás alapján döntenek: megbízhatnak-e benned vagy sem.
Hiányzó biztonsági tanúsítvány (SSL), furcsa domain, olcsó kinézetű weboldal, elérhetőségek hiánya – mind-mind bizalmi törést okoz.
Megoldás:
legyen SSL tanúsítványod (https://),
jelenítsd meg a céged nevét, székhelyét, elérhetőségét,
használj vásárlói véleményeket, garanciát, logókat a fizetési lehetőségekről.
Az oldal nem működik jól mobilon
A vásárlások többsége ma már mobilról indul.
Ha a kosár vagy a fizetés nem működik jól mobilon, akkor a látogatók lemorzsolódnak – egyszerűen, mert nehézkes a folyamat.
Megoldás:
legyen reszponzív (mobilra optimalizált) a teljes weboldal,
külön teszteld a mobilos fizetést,
figyelj a betűméretre, gombméretekre, ujjbegyes navigációra.
Hiányoznak a bizalomépítő elemek
Az emberek online is úgy döntenek, mint egy boltban: ha más is vett már ott, bátrabban vásárolnak.
Ha nincs semmilyen vélemény, értékelés vagy visszajelzés, az könnyen elbizonytalanít.
Megoldás:
jeleníts meg termékértékeléseket,
használd a „bizalmi sávot” a fizetési/logisztikai logókkal,
adj garanciát vagy visszavásárlási lehetőséget.
Összefoglalás:
A kosárelhagyás nem mindig a vevő hibája – sokkal gyakrabban a webshop apró hiányosságai okozzák.
De a jó hír az, hogy ezek javíthatók.
Ha felismered ezeket a pontokat, és apránként fejleszted a webshopod, akkor:
több vásárlás fog befejeződni,
nő a bevételed,
és magabiztosabb vásárlói élményt tudsz nyújtani.
Szeretnéd megtudni, hogy a Te webshopod mennyire hatékony?
Vedd fel velem a kapcsolatot, és szívesen átnézem neked a webshopodat/weboldaladat!